AGROBUSINESS, Nr.4, August 2004

 

Mecanizarea republicii vine din Tara Soarelui Rasare Proiectul 2KR pe post de motor japonez pentru zaporojetul economiei noastre

1998. Sistemul colhoznic, ramas fara dotare din partea statului, s-a ofilit si a generat datorii de milioane. improprietarirea a intirziat cu cel putin 5 ani si s-a pomenit cu o agricultura secatuita de dezmatul haosului economic. in Moldova de aproape zece ani nu se cumpara tehnica noua. Cea care era in dotatie se invechise. Tractoarele vechi arau necalitativ, cimpurile incepeau a se imburuieni, combinele de tip sovietic inregistrau pierderi colosale, cele straine erau foarte scumpe...

(jpg, 25.2 KB)

In acele conditii, a fost initiat un proiect de creare a unor Centre care sa acorde servicii mecanizate in baza proprietatii private. Animatorii acelei intentii au fost Ministrul Agriculturii de atunci Valeriu Bulgari si seful Directiei Generale Mecanizare Vasile Bumacov. Din momentul conceperii sale si pina in ziua de azi proiectul a suferit modificari esentiale. Astfel, pas cu pas, astazi s-a ajuns la ceea ce numim Proiectul 2KR, bazat pe cu totul alte principii. Astazi, Valeriu Bulgari si Vasile Bumacov continua sa lucreze in cuplu, realizind prin acest proiect de scara nationala mecanizarea agriculturii.

2000. in Moldova a fost adusa tehnica cit nu se adusese in zece ani precedenti. O buna parte din aceasta a ajuns in tara datorita Proiectului Cresterii Productiei Alimentare 2 KR.

2004. Marsul triumfal al Proiectul 2 KR prin Moldova.

Cum functioneaza Proiectul 2KR

Proiectul Cresterii Productiei Alimentare 2KR a evoluat din GATT Kennedy Round, un program de ajutorare a tarilor in curs de dezvoltare initiat in anii '60 de mai multe tari-donatori. in 1977 doar Japonia a ramas sa-l sustina – programul a devenit "Al doilea ciclu Kennedy" – 2KR. Anual, Guvernul nipon aloca 200-300 miliarde yeni (in jur de 2 miliarde USD!).

In Moldova, Proiectul 2KR a ajuns dupa cum relateaza Vasile Bumacov: „Am aflat (1998, in calitate de sef de departament la Ministerul Agriculturii) de la unele companii straine ca putem obtine surse financiare daca pregatim un proiect in corespundere cu cerintele foarte riguroase ale japonezilor. in 1998 am elaborat proiectul de fondare a unor centre de servicii mecanizate, peste un an l-am expediat Ambasadei Japoniei cu sustinerea Ministerului Economiei, iar in 2000 guvernul nipon a trimis in Moldova prima misiune a Agentiei Japoneze pentru Cooperare Internationala (JICA), care a examinat situatia in majoritatea judetelor. in 2001 a fost acordata prima transa de 380 milioane yeni (3,5 milioane USD), din care s-au procurat tractoare Massey Ferguson si combine Sampo. Implementarea ei a decurs cu succes si in anul urmator a fost alocata a doua transa, de 300 mln yeni (2,3 mln USD), apoi a treia”.

Astfel Proiectul 2KR a venit pe meleagurile Moldovei. in cei trei ani ai Proiectului, in tara au fost aduse 76 combine si 63 tractoare din cele straine, 800 de tractoare Belarus si echipament agricol. Tehnica este vinduta producatorilor agricoli in conditii avantajoase: este procurata in rate pe 4 ani cu procentul zero. Deci este practic vorba de un credit fara procente. in plus, anul acesta din cea de a patra transa a proiectului vor fi procurate 82 de tractoare Kubota de productie japoneza.

Pentru mai multa transparenta, partea nipona incurajeaza orice colaborare a Proiectului 2KR in Moldova cu ONG-uri si alti finantatori. in cazul nostru aceasta colaborare se realizeaza in parteneriat cu Uniunea Republicana a Asociatiilor Producatorilor Agricoli "UniAgroProtect".

Fondul partener

Din banii obtinuti din comercializarea tehnicii a fost instituit Fondul partener. Din acest Fond monitorizat tot de japonezi pot fi procurate unitati tehnice altele decit cele „scumpe”. Doritorii singuri decid care anume. in cazul realitatilor moldave, cind producatorii nostri agricoli nu prea au bani pentru un lucru foarte bun, sint procurate tractoare belaruse, mai ieftine, dar mai slabute. in trei ani ai Proiectului 2KR din fondul partener au fost procurate, dupa cum spuneam, 800 de tractoare Belarus, 50 masine de stropit „Mecagro” si 20 de sisteme de irigare „Bauer”. De asemenea in conditii avantajoase.

Cumparator poate deveni practic orice producator agricol privat, care depune o cerere si e capabil sa achite costul tehnicii in rate. Desigur, respectarea termenelor achitarii ratelor este stricta, dar chiar in cazul in care vreun cumparator, din motive obiective, nu reuseste in timp sau pierde recolta, Proiectul ii intra in situatie. "Noi nu sintem rechini, sustine dl Bumacov, in astfel de cazuri incercam sa reesalonam ratele, apelam la diverse proiecte internationale de ajutorare a fermierilor si gasim solutia potrivita. E usor sa te tii strict de buchia scrisa si sa-i iei omului inapoi tractorul sau combina, dar noi sintem flexibili si solutionam problema in mod reciproc avantajos. Desigur, daca vedem ca vreun proprietar mai obraznic nu face nici un efort sa achite costul tehnicii, i-o retragem. Dar pina acum, in trei ani si ceva, am avut doar citeva cazuri de acest fel”.

Singura problema

"...cu care ne-am confruntat pina acum in decursul celor trei ani si ceva de desfasurare a proiectului, continua dl Bumacov, si cu care ne confruntam si azi, sint anume rauplatnicii. Nu sint foarte multi, dar sint impertinenti – au luat tehnica si nici nu o achita, nici nu o restituie. Mai mult decit atit, ei nici nu o utilizeaza eficient, si nici la altii nu o dau".

Dintre cei mai incorigibili rauplatnici se evidentiaza: ... dar sa le mai dam o sansa sa-si revada pozitia. Revenim la ei in numarul urmator.

intre cerere si oferta nu-i decit un pas

„Cele mai multe cereri le avem la combine, continua Vasile Bumacov, chiar mai multe decit le putem satisface. Acelasi lucru se intimpla si cu tractoarele Belarus. Aici chiar am ajuns la o intelegere cu uzina din Minsk – cum completam 51 de cereri si clientii fac prima plata, imediat esalonul cu tehnica ia calea Moldovei. Cam acelasi stil l-am stabilit si cu japonezii – coordonam cu ei din timp si aducem doar cit cere piata. La noi nu veti vedea niciodata tehnica depozitata – in doua-trei zile ea ajunge la destinatar. Doar daca autoritatile doresc showuri pe fundal de tractoare, o mai retinem putin”.

"Dintre toate tarile beneficiare ale Proiectului 2KR in Moldova el este desfasurat cel mai corect. Asta nu o spun eu, ci japonezii, cei care monitorizeaza Proiectul", sustine nu fara mindrie directorul tehnic al proiectului.

"Dintre toate tarile beneficiare ale Proiectului 2KR in Moldova el este desfasurat cel mai corect", sustin japonezii, care monitorizeaza proiectul.

Concurentii

Ne-am intrebat daca, oferind conditii atit de bune pentru producatorii agricoli, Proiectul 2KR nu elimina ceilalti agenti economici din competitia comerciala.

"Dimpotriva, zice directorul tehnic al Proiectului, chiar colaboram cu ei. Şi daca avem nevoie urgenta de tractoare si nu avem de unde le procura, apelam la alte firme care comercializeaza tehnica pe teritoriul Moldovei. Nu poate fi vorba de o concurenta salbatica, ci mai degraba de o colaborare prieteneasca".

Kubota, Mercedesul tractoarelor

Cele 82 de tractoare despre care am spus mai sus, vor fi procurate din transa a patra a Proiectului 2KR de 260 mln yeni (2,4 mln USD) prin intermediul Concernului "Mitsubishi", care a cistigat tenderul Guvernului Japoniei. "Ca orice tehnica japoneza, Kubota este un tractor exceptional, se da cu parerea Vasile Bumacov. in ziua de azi este considerat unul dintre cele mai bune tractoare din lume. Pina si Occidentul, intotdeauna fidel Fergusson-urilor lui, tot mai des isi indreapta privirile spre Kubota".

Prin 2KR tractorul Kubota M105 va fi vindut la pretul de 28 000 USD. Pe piata internationala pretul lui este de aproximativ 40 mii dolari. Desigur, chiar si la pret redus, este mai scump decit MTZ-ul traditional, dar calitatile si longevitatea tehnica a Kubotei acopera cheltuielile suplimentare in doar citiva ani. Tractorul poate efectua numeroase lucrari agricole. Capacitatea motorului fiind de 105 cai-putere, Kubota este un instrument perfect pentru arat. (MTZ-ul are 70 cai putere si nu este tocmai potrivit pentru asemenea lucrari agricole). "An de an, sustine Vasile Bumacov, la noi pamintul s-a arat de dragul aratului de a aparut un strat de sol tasat, care nu permite acumularea umiditatii, dezvoltarea normala a plantelor. Noi, de fapt, nu prea am avut in timpurile sovietice agregate de arat bune, care sa faca aratura calitativa. Astfel, a aparut si problema buruienilor – in urma aratului cu un plug prost, care nu poate ingropa adinc ramasitele de palamida, ele de fapt mai tare se inmultesc. Şi numai un plug reversibil, care face aratura neteda, poate rezolva si problema tasarii solului, si problema palamidei".

De mentionat, ca un asemenea plug reversibil este oferit prinProiectul 2 KR de Programul de Asistenta pentru Fermierii Privati, finantat de Agentia SUA pentru Dezvoltare Internationala. in limbajul publicitatii, asta suna cam asa:

Procurind un tractor Kubota, primiti gratis un plug reversibil si un combinator.

Un capitol aparte – deservirea

Dupa cum se stie, pe timpul colhozurilor exista inginer pentru deservire, asigurare si reparatie, de aceea tractoristul nu-si prea batea capul de securitatea unitatii tehnice. (Acest fapt insa nu trebuie tratat drept prilej pentru exclamatia-tip "Iaca inainte, cind erau colhozurile, era mai bine!") Acum, daca un taran a procurat un tractor si a doua zi a iesit din functiune o piesa, el ce face?

"La noi in 2KR, zice Bumacov, 3-4 ani, pina e achitata complet, tehnica inca ne apartine noua. De aceea avem grija de ea si o deservim singuri, pe perioada de garantie gratis, iar dupa – contra plata. Pentru aceasta avem o companie specializata, Agrofermotech – lucru prevazut in acordul cu partea japoneza, pentru ca nici ei nu vor sa lase tehnica in voia sortii. Sistemul nostru de deservire functioneaza foarte simplu: in orice moment, oriunde – la brigada, in cimp in drum – echipa tehnica vine si repara unitatea procurata la noi.

„Totusi, continua dl Bumacov, atit in cadrul Proiectului 2KR, cit si pe alte cai incercam sa promovam mai mult tehnica straina, decit cea de productie belarusa. Desigur, o facem atent, nu fortam nota. Dar orice-ai zice, un Massey Ferguson, Kubota sau Sampo, in afara de faptul ca iese din functiune extrem de rar (daca le exploatezi corect), calitatea lucrarilor lor este incomparabil mai mare decit ale Nivelor sau MTZ-urilor de productie "sovietica". Dar la noi lumea s-a obisnuit cu Belarus-ul si mai trebuie sa treaca ceva ani sa se treaca la ceva mai bun. Cine mai tine minte, prin anii 60, cind aparuse pentru prima oara in Uniunea Sovietica Jiguli-ul, nimeni nici nu vroia sa auda de el, toata lumea era obisnuita cu Moscvici-urile. Dar a trecut un an, doi, trei, si la Jiguli-uri s-au format cozi. Sa mai asteptam un timp, si producatorul nostru agricol isi va da seama de dreptatea vorbelor mele".

Şi chiar daca economia noastra e inca la nivelul Zaporojet-ului, exporturile noastre de otel si vinuri demult au devenit Honda pe piata europeana, iar daca mai adaugam la harnicia moldoveanului si cartea cu creionul ascutit, pina la Ferrari-ul bunastarii poporului nu ramine decit un pas. Vasile Bumacov imi este martor.

Doru CIOCANU